Iedere winkel heeft een webshop nodig – en andersom

Hel en verdoemenis. “Barnes and Noble is dood.” “Er bestaat geen boekhandel meer in San Francisco centrum.” “Amazon zal u vermoorden.” De zaal siddert. “Apple is ten dode opgeschreven.” En dan is de kleine wijzer van de klok de elf nog niet eens gepasseerd.

Winkelen, vandaag de dag

De spreker is professor Molenaar, de locatie is het topsportcentrum in Almere en de organisator is Stichting Thuiswinkel. Thema van de dag is ‘Shopping today’, en we krijgen de tussentijdse resultaten van 19 expertgroepen gepresenteerd in parallel-sessies. Welke businessmodellen zullen overleven in 2020, hoe zorgen we voor onze klanten, hoe kunnen starters worden gestimuleerd, wat zijn politieke en juridische ontwikkelingen: allemaal heel zinvolle onderwerpen en daar hoort natuurlijk een inspirerende openingsspreker bij.

Het lijkt of de professor in de leer is geweest bij een evangelicale Amerikaanse televisiedominee. Zacht praten, hard praten, armen stil, armen wijd, consequent heeft hij het over ‘Aaaaamazon’ als hij Amazon bedoelt. Het is dezelfde Molenaar die veel schreef en sprak over het nieuwe winkelen (2009), het einde van winkels (2011), het einde van de winkelstraat, red de winkel (2013). Ook als e-book verkrijgbaar, maar het zijn wel ouderwetse boeken waarmee hij zijn boodschap de wereld in slingerde.

Boeken verdwijnen niet, winkels net zo min 

En net zo min als boeken gaan verdwijnen, zal dit gebeuren met winkels. Want dit zei dezelfde Molenaar, vorige week in Almere, naar aanleiding van een studiereis naar San Francisco: “winkels worden weer belangrijk”. Het is hemelvaart voor de winkels. Let op het woordje ‘weer’. Molenaar heeft ze zelf in het verdoemhoekje geschreven, en nu heeft de straf lang genoeg geduurd en mogen ze weer naar de galerij van kanshebbers. Het Grote Inzicht kwam in Amerika.

Natuurlijk zijn er nog boekwinkels in het centrum van San Francisco, bestaat god niet, is Barnes and Noble nog niet dood, zal Amazon mij niet vermoorden, is Apple nog niet terminaal, en zullen winkels blijven bestaan. Er gaan luie winkels weg en er komen slimme winkels bij, zo ging het al jaren en zo zal het blijven gaan.

Juist dankzij het grote succes van online winkelen, is er een grote behoefte aan het ontstaan naar het gebruik van bakstenen winkels. Alle combinaties van bestellen, ophalen, adviseren, verwijzen moeten mogelijk zijn. Bestellen online, ophalen in de winkel, kopen in de winkel, thuis afleveren, advies online dat wordt bevestigd in de winkel, de mens weet straks niet eens meer via welk weg hij terechtkwam bij die mooie elzenhouten vogel van Eames, of bij de prachtige beige maatoverjas. Iedere winkel heeft een webshop nodig, iedere webshop een winkel.

Het Snowden-effect

Der Spiegel berichtte in juli dat de Russische geheime dienst typemachines opkoopt. Hooggevoelige geheimen worden alleen nog aan het papier toevertrouwd, niet meer digitaal gearchiveerd. HetSnowden-effect. Typemachines blijven bestaan. Langspeelplaten van vinyl. Lomochrome afbeeldingen. Zelfstandige ijskasten. Winkels.
Het zijn de gekokerden van geest die ze het graf in schrijven, het is de mensheid die het goede bewaart en het nutteloze verruilt.

© Joost Steins Bisschop op Frankwatching.com. Deze column werd eveneens gepubliceerd in Het Financieele Dagblad.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s